Om båtarna


FAIRLINE 50 

Båten är en Fairline 50 från 1988, Båten ägs av min far, och köptes 2006. Efter att ha letat efter rätt båt under en längre tid, både i utlandet men även i Sverige, hittade han denna båt i Ronneby. Affären gjordes upp, och båten flyttades senare till Halmstad där hon idag har sin hemmahamn

Förutom sedvanlig navigations utrustning finns även VHF (anropssignal SCDX) och autopilot med mera.

Båten är utrustad med AC, elverk, gas och el spis, två kylskåp samt ismaskin och mikrovågsugn..

För något år sedan byttes de manuella toaletterna till El toaletter, totalt 3 stycken

Övrigt består båten av en stor salong, där ny matta las in 2008. Ett stort och bekvämt kök, som 2009 försågs med nytt teakgolv. mastercabin, samt två gästhytter med plats för två personer i respektive hytt.

Samtliga sängplatser har även fått nya madrasser 2010

Båten är utrustad med två stycken TAMD71A som ger 357hk/styck. Motorerna har i nuläget gått ca 1000 timmar. I original var båten utrustad med bogpropeller, senare har vi kompletterat med akterpropeller av märket sidpower. pga. akterruffen blev installationen mer komplicerad, då motorpaket och drivning fick läggas utanför skrovet. Denna lösning har visat sig fungerat mycket bra.

Båten har underhållits under åren men då vi tycker att det är roligt med original utseende har vi inte gjort några större omarbetningar i båten, dock har vi tvingats byta rutramar fram så dessa från original tillverkats med blandade material som orsakat korrosion och frätskador. (för att se resultat gå in under bilder)
Båten har givit oss många goda upplevelser under årens lopp, och vi har inte saknat något på våra resor längs danska och Svenska kusten

 

SEARAY 300

Båten är från 1989, när vi köpte båten låg den i Henån i Bohuslän, vi körde den sedan till Landskrona där hon idag ligger. Båten köptes sensommaren 2016, och den tiden vi fick med båten 2016 fungerade den felfritt. I båten sitter det två stycken 5,7 listers V8 på 260hk vardera, detta gör en toppfart på ca 35 knop. Motorerna har gått ca 1000 timmar. I båten sover fyra personer riktigt bra, men det finns plats för två till.

I båten sitter det mesta som man kan tänkas behöva för en båtsemester. I fören sitter det en bogpropeller som ger bra med kraft för att flytta båten åt det håll man vill.

Båten kommer uppgraderas och underhållas under de kommande åren, och flera projekt är redan påbörjat, så som epoxi behandla skrovet, dreven blir totalrenoverade, eftersom motorerna är i gott skick, och inte gått så långt kommer inget göras med dessa före sjösättningen.


 

Switch to mobile version